Stemvanjongeren

Met het project Stem Voor Jongeren helpen we jongeren om hun ideeën en ervaringen op constructieve wijze te uiten en te delen. We geven hen een platform en we dragen bij aan een evenwichtige beeldvorming in de samenleving over de leefwereld van deze jongeren. Elke maand verspreiden we een vlog of preview en we werken toen naar een complete documentaire. Jongeren zijn een verrijking van de maatschappij, ze hebben een open mind en brengen soms ontwapenende inzichten.

Eenzijdige aandaht
We merken dat er in de samenleving te weinig en te eenzijdig aandacht is voor de ideeën en ervaringen van jongeren. Als jongeren een stem krijgen, bijvoorbeeld in een jongerenpanel, zie je vaak dat hier autochtone, hogeropgeleide jongeren op af komen. De jongeren waar wij mee werken, zoeken vaak hun eigen weg om hun stem te laten horen. Ze maken vlogs en video’s en verspreiden dit op YouTube. Of ze geven hun mening, al dan niet handig verwoord, op social media.

Tuig van de richel op YouTube
Jongeren worden ofwel als ‘tuig van de richel’ gezien (voorbeeld van vloggers in Zaandam, Syrië-gangers, auto’s in de brand in Ede), of ze gaan zich te buiten aan seks en drugs (aldus het stigma). Uiteraard zien wij ook dat veel van deze incidenten niet goed te praten zijn en terecht worden veroordeeld. Tegelijkertijd zien we dat er vaak weinig interesse is in wat er daadwerkelijk in jongeren omgaat, wat ze drijft en waarom ze doen wat ze doen.

Door deze ontwikkelingen overheerst de negatieve beeldvorming over jongeren. Vaak worden vooral de kwetsbaarheid, de overlast en de risico’s van jongeren benoemd. Dit werkt polarisering en verharding in de samenleving in de hand.

Documentaire: Toekomstmuziek?!
Met deze docu volgen we 4 jongeren gedurende een jaar in hun leven. We filmen hen terwijl ze hun muziek schrijven, discussiëren over verschillende onderwerpen en we mogen heel dichtbij hun leefwereld komen. Tegelijkertijd bieden we deze jongeren verschillende kansen om hun stem te laten horen in de maatschappij. We gaan in gesprek met betrokkenen en diepen thema’s uit als: social media, opvoeding, toekomstperspectief, beroemd zijn, vaderschap, teleurstelling, ondernemerschap en onderwijs.

Elke maand brengen we een preview uit van de docu in de vorm van een videoproductie op onze YouTube kanaal: